środa, 14 maja 2014

Majowa Piekarnia - Chleb z pieczonymi ziemniakami i rozmarynem

Wzięłam udział w kolejnej akcji, tym razem w majowej piekarni organizowanej przez Amber. Musieliśmy upiec chleb na zakwasie (dodam, że to mój pierwszy chleb na zakwasie!!) z bardzo nietypowym dodatkiem - pieczonymi ziemniakami. Jego przygotowanie było dość czasochłonne, ale dałam radę:)) Chlebek pięknie wyrósł, pojawiły się "dziury" jak trzeba i chlebek pięknie popękał. Bardzo smaczny, aczkolwiek mnie o wiele wiele bardziej smakował opieczony na grillu:)




Zaczyn: 
  • 2 łyżki zakwasu pszennego, 
  • szklanka mąki pszennej, 
  • 2/3 szklanki letniej wody.

Zakwas wymieszać z przesianą mąką oraz letnią wodą. Przykryć ściereczką i odstawić na 8-12 godzin.


Pieczone ziemniaki:
  • 500g ziemniaków, 
  • łyżka oliwy z oliwek, 
  • 1/2 łyżeczki soli morskiej ziołowej (użyłam Kamis), 
  • 2 łyżki suszonego rozmarynu. 

Ziemniaki obrać, umyć i pokroić w kostkę. Posypać solą, rozmarynem, skropić oliwą. Przełożyć na blaszkę i piec 20 minut w temp. 200st, następnie ziemniaki przemieszać i piec kolejne 20 minut w temp. 200st. Przestudzić.


Ciasto właściwe:
  • 600g mąki chlebowej, 
  • wyrośnięty zaczyn, 
  • 1 i 1/4 szklanki letniej wody, 
  • łyżka soli morskiej ziołowej (użyłam Kamis),
  • upieczone ziemniaki. 

Do miski wlać wodę, dodać zaczyn, przesianą mąkę. Zmieszać tylko do połączenia się składników. Przykryć ściereczką i odstawić na około 30 minut.
Następnie dodać sól i wyrabiać ręcznie około 6 minut. Dodać ziemniaki, wrobić je ręcznie do ciasta. Uformować kulę, przykryć ściereczką. Odstawić w ciepłe miejsce.
Po 40 minutach ciasto złożyć jak kopertę, odstawić na kolejne 40 minut i znowu powtórzyć czynność. W sumie powtarzać 3 razy. Na koniec uformować kulę, przykryć i odstawić jeszcze na 20 minut.Wierzch oprószyć mąką, odwrócić i uformować bochenek. Obsypać mąką, włożyć do koszyka wyłożonego ściereczką i wysypanego mąką. Następnie włożyć do foliowego woreczka, szczelnie zawinąć i wstawić na około 8-12 godzin do lodówki.
Po tym czasie ciasto wyjąć, naciąć z wierzchu, ułożyć na blasze wyłożonej papierem do pieczenia i piec około 40 minut w temp. 220st. Ostudzić.






Razem ze mną w akcji brali udział:

Ania 
Asia 
Ela 



                                                             Smacznego:))

 

20 komentarzy:

  1. Przepiękny!
    I takie dziury,które u mnie nie wyszły.
    Dziękuję za wspólny czas w Piekarni.

    OdpowiedzUsuń
  2. Magdo, cudny bochen ci wyszedl. Widac, ze niesamowicie chrupiacy! Dziekuje za wspolne pieczenie i do nastepnego :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak na pierwszy chleb na zakwasie, to wyszedł Ci rewelacyjnie. Pięknie wyrośnięty, świetne nacięcia, ładne dziury. Dzięki za wspólne pieczenie i piecz z nami częściej! Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeden przepis, a każdy chleb inny.
    Moje ciasto było dość rzadkie , by dało się naciąć.
    U Ciebie wyrósł piękny bochenek.
    Miło jest piec razem .
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Pierwszy na zakwasie? Ideał! Dziękuję za wspólne majowe chwile!

    OdpowiedzUsuń
  6. Patrząc na zdjęcia Waszych chlebów z kawałkami ziemniaków żałuje, że swoje przetarłam, ale i tak smak był boski, dziękuje za wspólne pieczenie !

    OdpowiedzUsuń
  7. Gratulacje!
    Wygląda obłędnie!:)
    Opieczony smakuje bosko, to fakt:)

    OdpowiedzUsuń
  8. O, u Ciebie to są nacięcia- zdecydowane, nie takie mikre jak moje. Ja bałam się naciąć więcej i wyszły takie proste, bez polotu. Bardzo dziękuję za majowe pieczenie. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ale się udał , ale piękny

    OdpowiedzUsuń
  10. Piękny, zgrabny i powabny ;) Dziękuję za wspólny czas, pozdrawiam M.

    OdpowiedzUsuń
  11. Pięknie Ci wyrósł chleb, jakie ma eleganckie dziury. Kształt idealny. Jestem pełen podziwu.
    Dziekuję za wspólne pieczenie, i do wspólnego wypiekanie w Czerwcowej Piekarni. No i zapraszam Ci tęz serdecznie do patriotycznego wypiekania ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Piękny bochenek :) dziękuję za kolejne wspólne wypiekanie !

    OdpowiedzUsuń
  13. Wręcz pokazowy chleb! pozdrawiam serdecznie i dziękuję za majową przygodę z chlebem w roli głównej, Ela

    OdpowiedzUsuń
  14. Magdo, aż wierzyć mi się nie chce, że to Twój pierwszy wypiek na zakwasie. :)) Piękny Ci wyszedł. Porządny chleb.
    Do następnego! :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Śliczny. Gratuluję wypieku - nie wygląda na pierwszy raz:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Dziękuję:)) Ale to prawda, to mój pierwszy chleb na prawdziwym zakwasie;)) Ale już wiem, że na pewno nie ostatni!

    OdpowiedzUsuń
  17. Chlebek idealny!!! Dziękuję za wspólne pieczenie i pozdrawiam :)!

    OdpowiedzUsuń
  18. Jaki zgrabny! a z grilla musiał być super!

    OdpowiedzUsuń